.

Σάββατο 19 Αυγούστου 2017

ΜΑΝΗ: Κορώνα μου εσύ.........




ΚΟΡΩΝΑ ΜΟΥ.....

Φράση μανιάτικης προέλευσης που δηλώνει φιλία-οικειότητα σε αυτόν/-ήν που τη λέμε. Χρησιμοποιείται κυρίως στην περιοχή της Μάνης, αλλά και γενικά στον νομό Λακωνίας.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

-Τι κάνεις κορώνα μου; Καλά είσαι; «Από πού 'σαι εσύ, κορώνα μου;». Να τα, καλά ξεκινήσαμε, πέφτουν οι προσφωνήσεις ,ηχεί υπέροχα. «Κορώνα μου», σου λέει ο άλλος και από κορώνα του γίνεσαι σκλάβος του. Μανιάτες...


Τοπικός ιδιωματισμός και χαρακτηρισμός προσώπου . η λέξη κορώνα και με τον υποκοριστικό τύπο κορωνίτσα συνηθέστατη στη Μάνη και σημαίνει στολίδι μου, κόσμημα μου.


 Πρόκειται για αρχαία ελληνική λέξη που εδόθη και στη Λατινική, στην οποίαν διετήρησε τη μακρά παραλήγουσα του δωρικού κορώνα.Από μικρό παιδί θυμάμαι να με φωνάζουν έτσι.. κι' εγώ άλλους και άλλοι τα παιδιά μου..μήπως να αρχίσω να το σκέφτομαι από εδώ και πέρα? ...

 ΤΙ ΛΕΤΕ ΩΡΕ..???? ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΜΑΝΗ ..Κάι η Τουϊρτσά έμ’ πάτηζε 

Σ’ ούλη τη Μάνης τα χουϊρά ..